Czy samochód trzeba przerejestrować na specjalny? Czy zabudowę można wyjąć, by nie było problemu na przeglądzie? Czy dach sypialni zmienia przeznaczenie pojazdu?
To częste pytania, które od Was dostajemy zarówno w wiadomościach, jak i podczas spotkań w naszej siedzibie.
O co chodzi z przerejestrowaniem samochodu na pojazd specjalny kempingowy?
Tak jak każdy pojazd w dowodzie ma wpisane, do czego jest przeznaczony np. samochód osobowy czy ciężarowy, tak w przypadku dokonania znacznych zmian należy to uwzględnić w dokumentacji. Zmiana przeznaczenia pojazdu w dowodzie rejestracyjnym jest konieczna głównie z 2 względów.
Po pierwsze i najważniejsze – takie obecnie mamy przepisy. Po drugie nie będzie problemu z przeglądem okresowym, jak i podczas kontroli drogowej, czyli będzie można bez obaw cieszyć się z podróżowania camperem.
Co podlega pod przepisy dotyczące przerejestrowania na samochód specjalny?
Przede wszystkim zabudowa. To właśnie o nią jest zawsze najwięcej pytań. By zabudowa kwalifikowała się pod konieczność zamiany specyfikacji pojazdu musi zawierać 2 kluczowe elementy: kuchnię oraz łóżko. Jednak zabudowa musi być zrobiona w taki sposób, by była bezpieczna podczas jazdy. Sprawdzana jest stabilność konstrukcji zabudowy oraz odpowiednie przymocowanie jej, tak, by nie narażała kierowcy oraz pasażerów podczas jazdy. Ważnym aspektem są również krawędzie mebli i innego wyposażenia. Powinny być zaokrąglone, by zminimalizować ryzyko urazu. Podobnie należy zrobić w przypadku elementów blachy samochodu – mysi być zabezpieczona tapicerką.
Nie każda zabudowa kempingowa wymaga specjalnego pozwolenia. Meble, które mieszczą się w przestrzeni bagażowej nie wymagają przerejestrowania samochodu. Takie rozwiązanie to najczęściej travel boxy, które można dowolnie modyfikować. Pełnią funkcję przechowywania, ale odpowiednio przemyślane mogą zawierać w sobie całą kuchnię lub prysznic. Ponadto mogą służyć jako przestrzeń do spania po złożeniu foteli. Zaletą tego typu rozwiązania jest wielofunkcyjność i mobilność. Podczas codziennego użytkowania samochodu travel box można z łatwością zdemontować i przechować w garażu do kolejnego wyjazdu bez konieczności zmiany danych w dowodzie.
Fotele – kolejny bardzo ważmy aspekt przy przerejestrowaniu samochodu.
Najważniejszą kwestią jest chyba to, że wszystkie montowane fotele muszą posiadać homologację. To znaczy, że nie możemy dołożyć „pierwszych lepszych” foteli czy ławki z innego samochodu. Siedzenia, które dokładamy muszą być nowe i wyposażone w pasy bezpieczeństwa spełniające wszelkie normy prawne – między innymi muszą posiadać system ISO FIX, i to min przy 2 fotelach. Ponadto bardzo ważnym aspektem jest fakt, że montaż foteli musi być zgodny ze specyfikacją techniczną od producenta siedzeń oraz przysposobieniem do konkretnego modelu pojazdu.
Przepisy prawne regulują również takie kwestie jak zewnętrzne modyfikacje pojazdu. Między innymi sprawdza, czy dołożone elementy są zgodne z przepisami. Przykładem są między innymi okna, które również wymagają homologacji. Ważne jest, by były to dedykowane okna samochodowe. Ponadto przepisy prawne dotyczące samochodu specjalnego określają jasno, że jeśli dokładamy dodatkowy rząd siedzeń, to w tym miejscu musi być okno. Pełni ono funkcję wyjścia ewakuacyjnego dla pasażerów.
Wracając do wewnętrznych modyfikacji, które podlegają konieczności zmiany przeznaczenia pojazdu jest usunięcie ściany grodziowej w samochodach ciężarowych. Co ważne musi tego dokonać firma, która ma odpowiednie uprawnienia oraz wpisany PKD 50.20A. Jest to wymóg konieczny z tego względu, że taka firma może wydać specjalne zaświadczenie o prawidłowym usunięciu ściany grodziowej.
Podczas przeglądu mogą być sprawdzane również instalacje. W szczególności gazowa, czy jest odpowiednio zabezpieczona i szczelna.
Budując własnego kampera należy mieć wyżej wymienione rzeczy szczególnie na uwadze, by później nie mieć problemu przy przerejestrowaniu, jak i przeglądzie samochodu. Dla własnego spokoju i pewności sugerujemy, by oddać samochód w ręce specjalistów, który mają odpowiednie uprawnienia oraz doświadczenie zarówno w przebudowie samochodu, jak i jego rejestracji.